Gama modeli elektrycznych OPEL

Stacja ładowania samochodu elektrycznego Opel EV

Świat "pędzi" w kierunku samochodów elektrycznych. Elektryk elektrykowi nie równy, a Opel zmierzył się już z dwoma trudniejszymi rodzajami - hybrydą ładowaną z gniazdka (PHEV) i samochodem o zasilaniu bateryjnym (EV), zostawiając na razie z boku przypadek prostszy, czyli klasyczną hybrydę. Jakie są 'za i przeciw' poszczególnych typów, jakie są plany Opla w kwestii elektryfikacji modeli? Które elektryczne modele Opla dostępne są w Polsce?

 
Model Opla
Lata produkcji
Typ napędu
Segment
  Fakty
Ampera-e 2017- bateryjny (zasięg 383 - 520 km w zależności od metody pomiaru) B, crossover
Ampera 2011-2014 Plug-in hybrid - PHEV. Napęd bateryjny - zasięg do 80 km; potem załącza się spalinowy generator prądu (zasięg do 500 km) C, hatchback
GM EV1 1996-1999 bateryjny (zasięg do 230 km) 2-os. coupe
  Plany, spekulacje
eCorsa 2020 bateryjny B, hatchback
Grandland X 2020 PHEV - hybryda ładowalna z gniazdka C, crossover
Insignia C 2021 ? PHEV D
pozostałe modele Opla 2024 każdy model ma mieć wersję bateryjną lub PHEV; wersje tylko z silnikiem spalinowym pozostaną w ofercie  

 

Czy Opel sprzedaje samochody elektryczne w oficjalnej sieci salonów w Polsce?

Porównanie zasięgu Opel Ampera i konkurencja

Porówanie zasięgu na bateriach: Opel Ampera-e kontra Renault Zoe, BMW i3, VW e-Golf, Nissan Leaf.

W 2018 r. odpowiedź brzmi 'Nie'. Natomiast w niektórych krajach europejskich sprzedaje Amperę-e - model czysto bateryjny, bez silnika spalinowego, z zasięgiem do 520 km. Z takim zasięgiem mogą się mierzyć jedynie górne modele Tesli, reszta konkurencji... pozostała w tyle. W latach 2020-2024 prawdopodobnie nastąpi elektryfikacja modeli Opla na dużą skalę. Przyjrzyjmy się rozwiązaniom elektryków, które stosował Opel od lat 90. do dziś. I skąd dane stanowisko polskiego importera. I na co się przygotować, gdy pojazdy elektryczne dotrą już do polskich salonów.

 

Hybryda, PHEV czy napęd bateryjny?

Różni producenci poszli w różnych kierunkach i dziś - ponad 20 lat od pojawienia się na rynku pierwszych współczesnych pojazdów elektrycznych/hybrydowych - widać jak trudna jest to materia. Choćby po tym, jak niewiele wciąż na ulicach samochodów elektrycznych. Najwięcej, w Polsce, jest klasycznych hybryd. Bo naprościej taką zbudować. Czy jest ona opłacalna dla użytkownika?

 

Klasyczna hybryda - w to Opel nie wszedł

W klasycznej hybrydzie podstawą napędu jest nadal silnik spalinowy. Mamy jednak też i silnik elektryczny, z reguły o mocy od 10 KM wzwyż, załączający się przy przyspieszaniu, lub przy "przetaczaniu się" samochodu w korku ulicznym. Z kolei przy hamowaniu odzyskiwana jest energia i ładowany akumulator.

Bateria NiMH lub Li-Ion, zlokalizowana w okolicach bagażnika, odpowiada pod względem pojemności i ilości zajmowanego miejsca jednemu lub dwóm klasycznym akumulatorom rozruchowym (65Ah), niemniej zamiast napięcia 12V ma napięcie 100-200 i więcej Volt, więc i pojemność aku w hybrydzie klasycznej nie będzie 65Ah, tylko ok. 6,5Ah - w uproszczeniu ;)

Niektóre klasyczne hybrydy potrafią pokonać w trybie akumulatorowym dystans do 2 km, po czym akumulator ulegnie rozładowaniu. Jak z tego wynika sensem tego typu konstrukcji nie jest jazda na akumulatorach, lecz spłaszczanie "pików" zapotrzebowania na moc przy gwałtownym przyspieszaniu, a także wyłączanie jednostki spalinowej przy jeździe 10 km/h w gęstym ruchu miejskim, by "nie smrodzić". Co więcej komputer stara się utrzymać tylko ok. 60% poziom naładowania baterii, by zachować w aku miejsce na prąd powstający przy hamowaniu i by wydłużyć żywotność baterii.

Spalanie benzyny w hybrydach klasycznych oscyluje w granicach 3,5-4,5 l/100 km, czyli oszczędzamy 1-2 l/100 km względem konwencjonalnego napędu spalinowego. Z drugiej strony nowe Diesle nie-hybrydy też palą te 3,5 l.

W klasycznych hybrydach nie przewiduje się ładowania akumulatora z gniazdka, akumulator jest doładowywany przez silnik spalinowy w trakcie jazdy. Jest to więc samochód praktyczny w polskich warunkach (mieszkanie w bloku, parkowanie na ulicy).

Takie podejście do samochodu elektrycznego jest najtańsze, najmniej rewolucyjne i skutkujące niewielką oszczędnością paliwa kopalnego. Producenci japońscy idą tą drogą od ok. 1997 - 2000 r. Opel nie miał i nie ma w ofercie klasycznej hybrydy. Skupiał się na dwóch bardziej zaawansowanych rodzajach pojazdów elektrycznych: PHEV i napędzie bateryjnym.

 

Opel Ampera-e (2017-) - samochód bateryjny (EV)

EV Opel Ampera-e

W europejskich salonach Ampera-e znalazła się w 2017 r. i wkrótce stało się jasne, że wyprzedziła możliwości polskiego rynku. Jako samochód zasilany wyłącznie z baterii, pomimo rewelacyjnego zasięgu do 520 km, cierpi z powodu praktycznie braku w Polsce ulicznych stacji ładowania. Na to nakłada się procent miejskiej ludności (potencjalnych klientów) zamieszkałej w blokach (brak możliwości naładowania samochodu w garażu). Cena na poziomie 30-40 tys. Euro za pojazd klasy B (czyli taki jak Corsa), przy cenocentrycznym polskim rynku, też wpłynęła na stanowisko importera.

Więcej o Amperze-e

 

  Ampera (2011-2014) Ampera-e (2017-)
Klasa samochodu C, kompakt B, subkompakt, 5-drzw. kammback/hatchback
dług./szer./wys. 4498/1791/1439 mm 4164/1854(2039)/1594 mm
lusterka złożone (rozłożone)
Napęd hybryda ładowana z gniazdka (PHEV) bateryjny (EV)
Skrzynia biegów elektryczna;
powyżej 48 km/h w niektórych sytuacjach silnik spalinowy może mieć mechaniczne połączenie z osią przednią
jednobiegowa
Masa samochodu 1721 kg 1625 kg
Liczba miejsc 4 5
Pojemność bagażnika 310-1005 l 381-1274 l
Napęd elektryczny
Zasięg przy zasilaniu bateryjnym 56-83 km (w zależności od metody pomiaru) 423 km (wg WLTP)
520 km (wg NEDC)
Akumulator Li-Ion
16 kWh (lata 2011-12)
16,5 kWh (2013-14)
Li-Ion, 60 kWh
Masa akumulatora 197 kg 440 kg
Czas ładowania stacja ładowania (opcja) - 4 godz.
przewodem 10A z gniazdka w domu - ok. 6 godz.
przewodem 6A z gniazdka w domu - ok. 11 godz.

9,3 godz. (Level 2, 240V)

1 godzina ładowania dodaje ok. 30­50 km zasięgu

Ponadto z ulicznej stacji można dodać 140 km zasięgu w 30 minut lub naładować baterię do 80% pojemności w ciągu godziny (wymagany zakup odpowiedniej opcji)

Ładowanie z gniazdka w domu tak, bez ładowarki, fabrycznym kablem tak,
pod podłogą bagażnika jest ładowarka
Standard ulicznej stacji ładowania   SAE Combo DC Fast Charge
Moc silnika elektrycznego 111kW/150KM 150kW/204KM
Moment obrotowy silnika elektrycznego 370 Nm 360 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h ok. 9,5 s 7,3 s
Przyspieszenie 80-120 km/h   4,5 s
Prędkość maksymalna 160 km/h 146 km/h
Napęd spalinowy
Silnik spalinowy 1.4 63kW/86KM, załącza się po rozładowaniu baterii, napędza generator elektryczny o mocy 55kW. Koła napędzane są przez przekładnię elektryczną, i jednocześnie ładowany jest akumulator. Przy prędkościach powyżej 48 km/h silnik spalinowy może mechanicznie napędzać koła. -
Zbiornik paliwa 35 l  

 

Opel Ampera (2011 - 2014) - PHEV, hybryda ładowana z gniazdka

Plug-in hybryda Opel Ampera

Opel Ampera ma się świetnie na amerykańskim rynku, gdzie jest już w sprzedaży druga generacja (Chevrolet Volt).

'Duża' Ampera to samochód klasy C (kompakt), jeżdżący częściej poza miastem, przez to predestynowany do formatu PHEV, czyli plug-in hybrid - hybryda ładowana z gniazdka. Zachowany został silnik spalinowy, czyli możemy takim samochodem śmignąć na trasie Warszawa - Poznań i nie martwić się po drodze o brak stacji ładowania, czy też czas oczekiwania na pełne naładowanie na takiej stacji...

pdf Katalog Ampera A

 

Więcej o Amperze

 

 

GM EV1 - bateryjny (1996-1999)

Samochody elektryczne GM EV1 na lawecie

Policja ochrania kilkuletnie GM EV1 przed ich wyruszeniem w ostatnią drogę. Fot. Plug in America/Wikipedia

By zrozumieć, z jakimi barierami mierzy się napęd elektryczny, warto prześledzić historię protoplasty elektrycznych Opli - jedynego w historii samochodu sprzedawanego pod marką General Motors. GM EV1 miał czysto bateryjny napęd, tradycyjne kwasowo-ołowiowe akumulatory (16,5-18,7 kWh o masie 590 kg), później zmienione na NiMH (26,4 kWh) i zasięg 112-230 km na jednym ładowaniu. Nie można go było mieć na własność, był dostępny w najmie za $349 - 574/miesiąc w wybranych miastach USA.

Rewolucyjny samochód został wycofany z rynku w 2002 r., większość z 1117 samochodów zniszczona, kilkadziesiąt egzemplarzy przekazano ze zdezaktywowanym napędem do muzeów i instytucji publicznych. Lawety wywożące ledwie kilkuletnie GM EV1 do salvage yards czasem potrzebowały eskorty policji - użytkownicy kochali swoje elektryki. Skąd taka decyzja GM?

Jak nie wiadomo o co chodzi, chodzi o...

 

Czy warto czekać na elektryczne Ople?

Ostatnie 20 lat pokazuje, że przed samochodami elektrycznymi jeszcze długa droga, a szczególnie dotyczy to Polski. Decydując się w Polsce na samochód elektryczny warto wziąć pod uwagę:

Samochody elektryczne z pewnością staną się popularne. Jeśli marzysz o elektrycznym napędzie 'już' i chesz naprawdę przysłużyć się 'planecie', może rower? Dobry elektryk kosztuje od 5 tys. zł. Co do samochodu, proponujemy:

 

 

Nowe od ręki w Dixi-Car

Opel Mokka 1.6 115KM Enjoy

Opel Mokka 1.6 115KM Enjoy

benzyna, skrzynia manualna, kolor Szary Metalic

Zobacz

Opel Grandland X 130KM benzyna

Opel Grandland X 130KM benzyna

benzyna, skrzynia manualna, kolor Szary Metalic

od 104 900 zł   125 450 zł

Zobacz

Więcej samochodów od ręki

 

 

 

Używane

Grandland X Ultimate D2.0DTH 177KM AT8 S/S

Grandland X Ultimate D2.0DTH 177KM AT8 S/S

Diesel, 2018, skrzynia automat 8-bieg., kolor Niebieski - Topaz, perłowy specjalny

od 138000 160000 zł

Zobacz

Opel Insignia 2.0 170KM Diesel automat 8 biegów

Opel Insignia 2.0 170KM Diesel automat 8 biegów

Diesel, 2018, skrzynia automat 8-bieg., kolor Szary Metalic

od 109900 cena brutto

Zobacz

Więcej samochodów używanych

 



 

 

Podziel się:
Przejdź na górę strony Powrót do góry

 

 

Opel Combo Life premierowa promocja